Rok 1863
2013
BGG Geek Rating
5.5
based on 36 ratings
BGG Average Rating
6.5
community average
BGG Ranking
#20640
all board games
Login to vote on your own rating
Players
2-4
Weight
2.00/5.00
Playtime
30 min
Age
10+
⚙️ Game Mechanics
How this game works - core systems and player actions
📂 Categories
🎨 Artists
🏢 Publishers
📖 About This Game
When the Civil War was taking place in America, an uprising broke out in Poland. The winter of 1863. Poland was captive, partitioned by three powers of that era – Austria, Prussia and Russia. Under the occupation of this last country, the embers of yet another revolt appeared and tore these lands for the next two years. Once again, the rebellious hearts of Poles were itching for a fight. This time there was no regular army. Armed with scythes and hunting weapons, Poles joined armed groups called parties to stand up to an unequal battle with the large Russian army. You yourself could stand at the head of one of these parties.
1863 is an unusually dynamic card game designed for 2-4 players, in which our task is to put you in the role of an insurgent party. The party, which may include Scythemen, Shooters or elite troops of the Zouaves of Death, will engage the Muscovites in the historic battles of the January Uprising. We must take care that we have the right amount of ammunition, and make sure that none of our fellow players gain too many glory points. They decide which player wins the whole game.
One begins the game having five Command Cards and Ammunition Chips. Each round starts by drawing commanders and issuing a battlefield with the Muscovite’s card hidden beneath it. In each turn, players replenish their number of chips and cards. After this, the most important part of the game begins. It consists of adding the next military units and actions to battles or to other players, in order to break with military force all the units of the battlefield, along with the Muscovite card hidden beneath it. The battles are resolved when everyone has agreed not to add more cards. If players manage to surpass the total military forces of the battlefield and Muscovite, the skirmish has been won, and the players each receive glory points according to the size of their military contribution to it. So it pays to have the largest share in each battle. The game usually lasts until 6 skirmishes have been won. The glory points are then added up, and the winner of the game emerges.
Zima roku 1863. Zniewolona Polska, pod zaborami trzech potÄg tamtego okresu - Austrii, Prus i Rosji. Pod okupacjÄ
tego ostatniego kraju rodzi siÄ zarzewie kolejnego buntu, który przez najbliższe 2 lata bÄdzie targaÅ tymi ziemiami. Niepokorne serca Polaków znowu rwÄ
siÄ do walki. Tym razem nie majÄ
regularnego wojska. Uzbrojeni w kosy i broÅ myÅliwskÄ
, Polacy ÅÄ
cza siÄ w zbrojne grupy zwane partiami, by stanÄ
Ä do nierównej walki z licznym wojskiem rosyjskim. Na czele jednej z partii możesz stanÄ
Ä wÅaÅnie Ty.
Rok 1863 to niezwykle dynamiczna gra karciana, przeznaczona dla 2-4 graczy, w której naszym zadaniem bÄdzie wcielenie siÄ w rolÄ partii powstaÅczej. Partia w której skÅad mogÄ
wchodziÄ Kosynierzy, Strzelcy czy elitarne oddziaÅy Å»uawów Åmierci, bÄdzie potykaÄ siÄ z Moskalami w historycznych bitwach Powstania Styczniowego. Musimy dbaÄ przy tym o odpowiedniÄ
iloÅÄ amunicji oraz kontrolowaÄ czy któryÅ z naszych wspóÅgraczy nie zdobywa zbyt dużej iloÅÄ punktów chwaÅy. To one zdecydujÄ
, który gracz okaże siÄ zwyciÄzcÄ
caÅej gry.
GrÄ rozpoczyna siÄ posiadajÄ
c po 5 Kart Rozkazów i Å»etonów Amunicji. Każda runda rozpoczyna siÄ od losowania dowódców, oraz wystawienia pola bitwy wraz z ukrytÄ
pod niÄ
kartÄ
Moskali. Gracze co turÄ uzupeÅniajÄ
również liczbÄ swoich żetonów oraz kart. Po tym rozpoczynajÄ
najważniejszÄ
czÄÅÄ gry. Polega ona na dokÅadaniu kolejno Kart OddziaÅów i Akcji do bitew lub na innych graczy, tak by w miarÄ możliwoÅci przebiÄ SiÅÄ
MilitarnÄ
wszystkich oddziaÅów SiÅÄ MilitarnÄ
Pola Bitwy i ukrytej pod nim Karty Moskala. Kiedy wszyscy już postanowiÄ
nie dokÅadaÄ wiÄcej kart, dochodzi do rozstrzygniÄcia bitew. JeÅli graczom uda siÄ przekroczyÄ sumÄ siÅy militarnej Karty Bitwy i Moskali, potyczka zostaÅa wygrana a gracze przyznajÄ
sobie punkty chwaÅy w iloÅci zależnej od tego jak duży byÅ ich wkÅad militarny w niÄ
. Zatem opÅaca siÄ mieÄ jak najwiÄkszy udziaÅ w każdej z bitew. Gra najczÄÅciej trwa do momentu zwyciÄskiego rozegrania 6 potyczek. Wtedy podlicza siÄ zdobyte Punkty ChwaÅy i wyÅania siÄ zwyciÄzcÄ gry.