Eagles & Missiles
2012
BGG Geek Rating
5.5
based on 37 ratings
BGG Average Rating
6.6
community average
BGG Ranking
#22021
all board games
Login to vote on your own rating
Players
2-4
Weight
2.25/5.00
Playtime
60 min
Age
14+
📂 Categories
🎨 Artists
🏢 Publishers
📖 About This Game
Maciej Szopa's "Eagles and Missiles" is a "what-if" wargame, which allows the players to play out a hypothetical strike of the Union State of Belorussia and Russia on Poland in the near future. The game is mainly concerned on the air aspect of such a conflict. Land battles, naval operations and special forces are included, but serve mainly as a background of the air war.
The Polish player manages his squadrons and sends them against enemy troop concentrations with bombers and ground-attack aircraft, engages the enemy aicraft with his fighters, and decides about the use of his air-defence assets... hoping for the timely arrival of NATO squadrons coming to his aid.
The "Agresor" commands ground forces, supports them with his aircraft squadrons and tries to destroy the Polish airforce, or at least take out its airbases.
The idea behind Eagles and Missiles is based on scenarios being considered by the Polish staff and tested on big field war games such as: Anakonda and Dragon. Like in the real-world simulations the invasion is performed from three directions: the Baltic (naval invasion), Kaliningrad District and Belorussia. The main objective of the attack is the Polish "lifeline" of Upper Silesia, Warsaw and Gdansk.
Contents:
Rulebook in Polish and English
60 counters
3 decks of cards (Russian, Polish and world opinion / NATO reaction)
Playing board dipicting the territory of Poland and neighbouring countries
Playing time is 60-90 minutes
---
"OrÅy i Rakiety" autorstwa Macieja Szopy to pierwsza gra planszowa podejmujÄ
ca temat wspóÅczesnej wojny na terytorium Polski. Nareszcie można bÄdzie sprawdziÄ w praktyce jakie możliwoÅci ma nasza armia i czy jest w stanie obroniÄ kraj, a przynajmniej utrzymaÄ jego czÄÅÄ zanim do akcji wkroczÄ
sojusznicy. Gra skupiona jest przede wszystkim na walkach lotniczych nad PolskÄ
. Walki lÄ
dowe, operacje morskie, a nawet dziaÅania wojsk specjalnych także nie zostaÅy pominiÄte ale stanowiÄ
jedynie tÅo do wÅaÅciwej rozgrywki.
Gracz polski zarzÄ
dza eskadrami samolotów posyÅajÄ
c je do boju w celu powstrzymywania wrogich ugrupowaÅ lÄ
dowych (bombowce i samoloty szturmowe), zwalczania eskadr lotniczych przeciwnika (myÅliwce) a także decyduje o wykorzystaniu naziemnych Årodków obrony przeciwlotniczej. Ponadto decyduje o kierunkach uderzeÅ przybywajÄ
cych Polakom z odsieczÄ
eskadr natowskich. "Agresor" dowodzi siÅami naziemnymi atakujÄ
cymi poszczególne terytoria naszego kraju, wspiera natarcia lotnictwem i stara siÄ zlikwidowaÄ polskie eskadry lub przynajmniej pozbawiÄ je dogodnych lotnisk.
PomysÅ gry opiera siÄ na scenariuszach rozpatrywanych w polskich sztabach i trenowanych na poligonach, na wielkich Äwiczeniach polowych: Anakonda czy Dragon. Tak jak podczas prawdziwych symulacji uderzenia na PolskÄ sÄ
wyprowadzane z BaÅtyku (desant), OkrÄgu Kaliningradzkiego i BiaÅorusi, a gÅównym celem jest tak zwana polska "linia życia": Górny ÅlÄ
sk, Warszawa i Trójmiasto.
ZawartoÅÄ pudeÅka:
Instrukcja (dwujÄzyczna),
zestaw 60 żetonów,
3 talie kart (rosyjska, polska i reakcji opinii publicznej oraz NATO),
duża (70 na 50 centymetrów) plansza przedstawiajÄ
ca PolskÄ i kraje oÅcienne.
Czas rozgrywki to okoÅo 60-90 minut.